Tudi v letošnjem letu je Osnovna šola Dutovlje kot pomemben podpornik podprla program petih predavanj 4. Šole za starše. Na spodnjem delu dopisa vam pošiljamo seznam predavanj, ki so dostopne na šolski spletni strani, da si jih boste lahko enostavno ogledali, ko si boste za to vzeli čas. Predavanja so posneta vnaprej in trajajo cca 55 minut.

ŠOLA ZA STARŠE

  PREDAVATELJ VSEBINA POVEZAVA 
1. Gaber Marolt Vzgoja in učenje z manj stresa – tehnike za učinkovitejše in lahkotnejše starševstvo https://youtu.be/sG7r23eLrDM
2. dr. Sonja Pečjak Medvrstniško nasilje pri otrocih in mladostnikih – izziv za starše https://youtu.be/3w6MqublFX4
3. dr. Tamara Trobentar in dr. Alja Adam Kreativnost in proces https://youtu.be/cHJCyqQn3ro
4. dr. Uroš Ocepek Umetna inteligenca kot učiteljeva čarobna palica https://youtu.be/WJ-y5wH_4bM
5. Eda Šteblaj Vzgajati v hitro spreminjajočem se času (pedagoški pristop dr. Marie Montessori) https://youtu.be/ZBw3q5lYSfM

Pregled predavanj po vsebini in predavateljih

  1. Predavanje: Učenje in vzgoja z manj stresa Gaber Marolt

Na predavanju boste spoznali več različnih tehnik, ki vam bodo pomagale, k lažji povezanosti s svojim otrokom, da jim boste lažje lahko pomagali pri usvajanju znanj. Na ta način boste lahko ustvarili pozitivno klimo tudi pri težjih temah, znali se boste posvetiti različnim tipom otrok in boste vedeli, kako ravnati, ko se pojavijo težave.

 Vprašanja, na katera odgovarja predavatelj:

  • Kako pridobiti pozornost tudi takrat, ko nam ne gre idealno?
  • Kako se spopasti z nepozornostjo?
  • Kako z živahnejšimi otroci?
  • Kaj početi, da prekinete s konfliktom glede učenja in kaj je najverjetnejši razlog zanj?
  • Kako in kdaj postavljati meje?

Gaber Marolt je NLP Master trainer in izkušen predavatelj tudi s področja vzgoje in učenja. Je avtor istoimenske knjige: Vzgoja in učenje z manj stresa in serije webinarjev, ki si jih je ogledalo več kot 7000 ljudi. Knjiga je polna praktičnih nasvetov za starše in je bila odlično sprejeta. Je ustanovitelj NLP centra, enega vodilnih ponudnikov osebnih in poslovnih NLP izobraževanj, Coaching akademije in portala Vzgoja in učenje. Predava tudi v tujini.

  1. Predavanje: Medvrstniško nasilje pri otrocih in mladostnikih – izziv za starše – dr. Sonja Pečjak

V predavanju bomo spoznali kratkoročne in dolgoročne psihološke posledice medvrstniškega nasilja, o katerih pišejo številne empirične študije ter razlike med tem, kdaj govorimo o konfliktih/sporih med otroci in kdaj o medvrstniškem nasilju. Predavateljica bo predstavila najpogostejše mite oz. napačna prepričanja o medvrstniškem nasilju pri otrocih in odraslih (starših in učiteljih), ki preprečujejo učinkovito spoprijemanje z nasiljem. Ko bomo bolje razumeli dinamiko delovanja medvrstniškega nasilja (kako žrtev nasilja postopno izgublja moč, da bi se izvlekla iz svoje vloge, in kako izvajalec nasilja postopno pridobiva nerealen občutek moči), bomo slišali tudi nekaj načinov, kako lahko starši pomagamo preprečevati in zaustavljati to nasilje.

 Vprašanja, na katera odgovarja predavateljica:

  • Zakaj se sploh ukvarjati z medvrstniškim nasiljem?
  • Kdaj govorimo o medvrstniškem nasilju in kdaj o konfliktih med dvema otrokoma?
  • Kateri so najpogostejši miti v zvezi z medvrstniškim nasiljem?
  • Kaj »poganja« medvrstniško nasilje in zakaj ga je težko zaustaviti?
  • Kako kot starš pristopiti k preprečevanju in zaustavljanju medvrstniškega nasilja?

Dr. Sonja Pečjak je redna profesorica pedagoške psihologije na Oddelku za psihologijo Filozofske fakultete v Ljubljani. Kot predavateljica in raziskovalka se ukvarja z raznovrstnimi temami s področja pedagoške psihologije – s preučevanjem psihologije branja in pismenosti, s procesi samoregulacijskega učenja, karierne orientacije, šolskega psihološkega svetovanja, pa tudi medvrstniškega nasilja. V okviru obveznih in izbirnih predmetov predava o problematiki medvrstniškega nasilja.  Je avtorica številnih znanstvenih člankov s področja medvrstniškega nasilja in soavtorica knjige »Medvrstniško nasilje v šoli«.

  1. Predavanje: Kreativnost in proces – dr. Tamara Trobentar in dr. Alja Adam

Ustvarjalnost pogosto povezujemo z umetniškim poklicem, v resnici pa smo ustvarjalni vsi ljudje, ne glede na naše osebne okoliščine. Ustvarjalnost je pot do zdravja, tako v fizičnem kot tudi duhovnem smislu, omogoča nam globok stik z lastnimi potenciali in odpira vrata v širši prostor bivanja. Pomeni vstopati v prostor različnosti (različnih pogledov) s polno prisotnostjo. Ustvarjati pomeni odpreti se radovednosti in prevpraševanju/preobračanju obstoječih zakonitosti sveta. Ustvarjati s tem pomeni dihati v neposrednem stiku s procesom življenja. Problematika šolskega sistema je, da ni prostora za kreativnost. Do konca osnovne šole se kreativnost pri otrocih zmanjša na 5%. Kako vzpostaviti te prostore, kjer bodo otroci lahko dihali – čutili svoja telesa, se lahko povezovali z drugimi in razvijali svojo kreativnost. 

Vprašanja, na katera odgovarjata  predavateljici:

  • Kreativnost kot bivanje
  • Zakaj je kreativnost povezana z zdravjem in vitalnostjo?
  • Povezava med kreativnostjo, dihom in navdihom
  • Kreativnost kot proces
  • Šolski sistem in kreativnost: kako otrokom omogočiti celostni razvoj?

Dr. Tamara Trobentar je doktorica psihologije, mednarodno certificirana integrativna psihoterapevtka, specializirana za globinsko psihoterapijo travme, Brainspotting terapevtka, supervizorka in učiteljica v procesu. V okviru Inštituta Satori opravlja psihoterapevtsko delo s posamezniki in skupinami, ki se soočajo s težavami, ki so posledica nepredelanih travmatskih dogodkov, tesnobo, paničnimi napadi, izgorelostjo, depresijo, slabo samopodobo, stiskami, ki se izražajo v medosebnih odnosih, raznimi izgubami ipd. V sodelovanju z različnimi strokovnjaki v navezavi s kreativnostjo razvija Program za celostni razvoj otrok v osnovni šoli, model Integrativne kreativnosti, Program za magično kreativnost in Program za celostno obravnavo spoprijemanja s stresom. Je predsednica Strokovnega sveta Slovenske krovne zveze za psihoterapijo, kjer je aktivna na področju (strokovnega) razvoja psihoterapije v Sloveniji, vzpostavljanja standardov in delovanja na področju vzpostavitve zakona o psihoterapiji.

Dr. Alja Adam je pesnica, specializantka geštalt psihoterapije in predavateljica. Na Filozofski fakulteti je diplomirala iz primerjalne književnosti in sociologije kulture, leta 2007 je na isti fakulteti doktorirala s področja študija spolov in feministične literarne teorije. Izdala je pet pesniških zbirk, njene pesmi so prevedene v petnajst tujih jezikov. Od leta 2014 izvaja izkustvene delavnice kreativnega pisanja, delavnice čuječnosti in kreativne programe za otroke. V okviru inštituta Satori izvaja psihoterapijo in tečaje terapevtske joge. Živi in ustvarja v Medvodah in v ekološki skupnosti Sončni grič, Hrvoji.

  1. Predavanje: Umetna inteligenca ​kot učiteljeva čarobna palica – dr. Uroš Ocepek

Besedna zveza “Umetna inteligenca” (UI) nas spremlja na vsakem koraku. Prepogosto se uporablja za vzdrževanje strahospoštovanja do tehnologije, do prihodnosti – v resnici pa s smotrno uporabo lahko obogatimo tako naš vsakdan kakor tudi učni proces. Dr. Uroš Ocepek vpeljuje UI v učni proces vse od leta 2013, in sicer v treh oblikah: uporaba UI za podporo izobraževanja; poučevanje vsebin UI v okviru predmeta (že 6. šolsko leto); in dijaški projekti s področja UI. Dr. Ocepek se trudi, da dijaki zrastejo v odrasle osebe, opremljene z znanjem prednikov, poznavanjem in obvladanjem poklicnih kompetenc današnjega časa ter nenehno željo po odkrivanju nekaj novega, drugačnega – tudi inovativnega s večjim poudarkom na etiki. François Rabelais namreč pravi: »Znanje brez vesti je uničujoče za dušo.«

Vprašanja, na katera odgovarja predavatelj:

  • Kako uporabiti umetno inteligenco v izobraževanju?
  • Kako opolnomočiti učence, da uporabijo sodobno tehnologijo za raziskovanje?
  • Zakaj je pomembno, da se inovatorje in zmagovalce vzgaja/izobražuje že v srednješolskem izobraževanju?
  • Kateri dijaški projekti so postali medijsko odmevne inovacije (tudi na področju umetne inteligence)?
  • Kako bo UI spremenila učni proces?

Dr. Uroš Ocepek je Učitelj leta 2022 in je učitelj strokovnih modulov s področja računalništva na Srednji tehniški in poklicni šoli Trbovlje. Doktoriral je s področja računalništva in informatike. Je član skupine RINOS2, strokovne delovne skupine MVI za vključitev temeljnih vsebin računalništva in informatike v slovensko šolstvo. Dr. Ocepek je tudi inovator, saj je do sedaj prejel 13 priznanj za 12 inovacij – priznanja podeljuje Zasavska gospodarska zbornica, prav tako pa je prejel posebno priznanje Slovenske gospodarske zbornice. Pri dijakih spodbuja inovativnost in sodelovalno delo. Oktobra 2022 je prejel tudi najvišjo nagrado na področju šolstva, in sicer Državno nagrado RS za izjemne dosežke na področju srednjega šolstva. Konec maja 2023 je prejel posebno priznanje župana Občine Trbovlje. Letos jeseni bo dr. Ocepek predstavljal Slovenijo na svetovnem izboru Global Teacher Prize 2023.

  1. Predavanje: Vzgajati v hitro spreminjajočem se času – Eda Šteblaj

Med nami ni skoraj nikogar več, ki ne bi občutil posledic hitro razvijajočega se sveta in s tem hitrih sprememb na vseh nivojih. Hitro moramo sprejemati odločitve, se hitro prilagajati, včasih sprejemati tudi nevšečno in iz tega potegniti najboljše. Zgodi se, da nas situacije presegajo in počutimo se nemočne, celo izgubljene, prestrašene, obupane.
Ne moremo vedeti, kako bo, ko bodo naši najstniki, kaj šele naši mali otroci, odrasle osebnosti. Zagotovo pa je, da bo drugače, kot je danes. Vsi si želimo, da bi v njihovem odraslem življenju znali in zmogli živeti zadovoljno in izpolnjeno življenje ter svetu in družbi prispevati dobro. Spoznali bomo pedagoški pristop dr. Marie Montessori in njeno vizijo, kako vzgajati človeka miru in s tem izpolniti najtežje in najbolj odgovorno poslanstvo – biti starš.

Vprašanja, na katera odgovarja predavateljoca:

  • Kako otroku omogočiti, da razvije veščine in vrednote, ki jih predvideva družba prihodnosti?
  • Kdaj smo starši kot vzgojitelji bolj pomembni: ko nas v hiši razveseljuje dojenček ali ko nas najstnik postavlja pred izzive in kaj vmes? Oz. kdaj lahko opustimo vlogo starša kot čuječega sočutnega vzgojitelja?
  • Zakaj se mora z razvojem otroka spreminjati tudi naš odnos z otrokom oz. vzgojni pristop in kako rasti z otrokom?
  • Zakaj je pomembno, da nas otrokovi spodrsljaji ne vržejo iz tira ter otrokove stiske v pretiran obup in da zato ne odreagiramo otroku v škodo?
  • Kako v otroku vzbuditi in ohraniti samoučenje, samodisciplino, ustvarjalnost, kritičnost, sodelovalnost?

Eda Šteblaj – “Pred 20 leti, ko so bili najini 4 otroci še majhni, sem se srečala s pedagogiko montessori, ki me je tako prevzela, da jo od takrat raziskujem in živim z vsem srcem in dušo. Bili smo prva generacija slovenskih pedagogov montessori in skupaj s kolegi smo pedagogiko montessori z navdušenjem vnašali v slovenski prostor. Bila sem ena od štirih ravnateljic prvih vrtcev montessori in tako tudi soustanoviteljica Združenja Montessori Slovenije, kjer sem še sedaj članica strokovne skupine. Kasneje sem ustanovila zasebni Vzgojno-izobraževalni zavod Montessori, pod katerim delujeta tudi dve enoti zasebnega vrtca montessori, Gorenjska in Vrhniška hiša otrok, ter kot edina terapevtka Montessori v samostojni praksi v Sloveniji že 15 let svetujem in pomagam staršem in družinam pri vzgoji in razvoju otrok, predvsem ko se znajdejo pred starševskim izzivom, tako v običajnih situacijah kot tudi otrokom z razvojnimi zaostanki, učnimi težavami, vedenjskimi odkloni, genetskimi posebnostmi itd. Mentoriram mnoge bodoče pedagoge montessori ali jim pomagam pri začetnih izzivih, ko ustanavljajo svoj vrtec. Že 10 poletij organiziram in vodim poletne montessori tabore za osnovnošolce, s katerimi želim ponuditi izkušnjo tega celostnega naravnega pristopa tudi otrokom, ki te izkušnje učenja še nimajo. Predvsem mi je pomembno vključevanje otrok ranljivejših skupin (sprva v sodelovanju z ZPM Ljubljana-Moste Polje). Zadnjih pet let pa skupaj z najstarejšim sinom poleg taborov za osnovnošolce, v slovenski prostor vpeljujeva mednarodno priznan pristop montessori prilagojen najstnikom, imenovan ‘Erdkinder’, ki deluje na način Study and work (učenje ob resničnih izkušnjah). Poleg 4 sedaj odraslih otrok imam 2 vnuka, tako da še lažje sproščeno in svobodno predajam svoje lastne občutke, izkušnje, izzive in poglobljeno razumevanje in znanje montessori pristopa in filozofije staršem in pedagogom. Zelo pomembno se mi zdi navduševati mlade za to delo.”

Dostopnost